- Alicja
- czerwiec 2025
- GOT
Gorzowski Ośrodek Technologiczny Park Naukowo – Przemysłowy Sp. z.o.o. realizuje wspólnie z Miastem Gorzów Wielkopolskim partnerski projekt „Zawodowcy w Gorzowie 3.0”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w zakresie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego, zgodnie z Priorytetem 6 Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, cel szczegółowy f, typ projektu Specjalista na rynku pracy realizowanego przez ZIT Gorzów Wielkopolski.
Całkowity koszt projektu: 16 872 813,96 zł
Wartość wkładu z Funduszy Europejskich: 14 341 891,86 zł
Cel projektu
Głównym celem podejmowanych działań w projekcie jest m.in. dostosowanie oferty edukacyjnej kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, podniesienie prestiżu szkolnictwa branżowego, zorganizowanie praktycznych form nauczania, w tym staże, włączenie pracodawców oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe uczniów szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe w powiecie.
Grupy docelowe
Działaniami objętych zostało 2144 uczniów i 76 nauczycieli z 6 zespołów szkół kształcących w zawodach funkcjonujących na terenie Miasta Gorzowa Wielkopolskiego tj: Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Gastronomicznych, Zespół Szkół Odzieżowych – od 01.09.2024 r. pod nazwą Zespół Szkół Kreowania Wizerunku oraz Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących
Zadania projektu
- Realizacja staży u pracodawców i przedsiębiorców – uczniowie CEZiB, ZSEk, ZSEl, ZSG, ZSOdz, ZSTiO wezmą udział w stażach zorganizowanych
w ramach projektu. Celem staży zawodowych jest przygotowanie przyszłych pracowników pod względem praktycznym do wykonywania pracy
w określonym zawodzie, wynikającym z konkretnego zapotrzebowania pracodawców. Staże uczniowskie zwiększają ich szanse na otrzymanie stałego zatrudnienia u pracodawcy organizującego staż, któremu można wykazać udokumentowaną praktykę zawodową zdobytą w ramach praktycznego wykonywania zadań. - Podnoszenie i doskonalenie kompetencji zawodowych – będą realizowane szkolenia, warsztaty i kursy podnoszące kompetencje zawodowe zarówno uczniów jak i nauczycieli. Uczniowie zostaną wyposażeni w wiedzę merytoryczną, a nauczyciele w metodologię z zakresu efektywnego prowadzenia zajęć zawodowych z uczniami. Podnoszenie i doskonalenie kompetencji zawodowych odbędzie się poprzez praktyczne zajęcia kończące się uzyskaniem zaświadczenia lub certyfikatu. Uczestnictwo w zajęciach zwiększą szanse uczniów na zatrudnienie na lokalnym rynku pracy. Zaplanowane działania obejmą obszary związane z reklamą i multimediami, działalnością finansową, fryzjerską, logistyczno – spedycyjną, informatyczną, motoryzacyjną, robotyką.
- Zdobywanie kwalifikacji zawodowych – w ramach zadania uczniowie i nauczyciele wezmą udział w szkoleniach, warsztatach i kursach pozwalających na zdobywanie kwalifikacji zawodowych. Uczniowie zostaną wyposażeni w wiedzę merytoryczną, a nauczyciele w metodologię z zakresu efektywnego prowadzenia zajęć zawodowych z uczniami. Zdobywanie kwalifikacji zawodowych odbędzie się poprzez praktyczne zajęcia kończące się uzyskaniem zaświadczenia lub certyfikatu.
- Rozwój sieci doradztwa zawodowego – wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych na wszystkich etapach kształcenia. Zaplanowane działania pozwolą uczniom zdobyć kluczowe kompetencje na rynku pracy tj. kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, umiejętność pracy w zespole, czy umiejętność rozumienia.
- Współpraca z pracodawcami – zadanie ma na celu umożliwienie uczniom i nauczycielom bezpośredniego obserwowania i doświadczania pracy w konkretnej firmie. Uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z działalnością firmy, która jest najbardziej zbliżona do zawodu nauczanego w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe. Poprzez wizyty studyjne w danym przedsiębiorstwie uczeń ma możliwość poznawania na bieżąco nowych rozwiązań i technologii w danej branży. Celem wizyt studyjnych jest nabycie przez ucznia wyższych kompetencji zawodowych i komunikacyjnych. Udział uczniów w takich zajęciach stanowi inspirację do rozwoju zawodowego i osobistego nabywania motywacji nauki w zawodzie.